Copyright © 2015 FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES ČR s.r.o. Powered by Picabo Webadmin 2010. | FCA Group
Používáním těchto stránek souhlasíte s Obchodními podmínkami.
Systém AWD (All Wheel Drive)
AWD - pohon všech kol je technologicky vysoce vyspělý a plně samočinný systém dovolující řidiči bezpečně ovládat vozidlo i v extrémních podmínkách.
Systém aktivního pohonu všech kol je vybaven elektronickou řídicí jednotkou, která prostřednictvím snímačů nepřetržitě monitoruje trakci na jednotlivých kolech a v případě potřeby rozhoduje o přenosu točivého momentu na kola zadní nápravy. Systém nezasahuje pouze na povrchu se sníženou přilnavostí kol (bahno, sníh, led,...), ale i na asfaltových upravených komunikacích, kde přispívá k lepší trakci v zatáčkách.
Elektronická řídicí jednotka systému pohonu všech kol řídí přenos točivého momentu prostřednictvím elektronicky ovládané spojky (ECC). Celý systém je také velmi úsporný z hlediska spotřeby paliva, protože pracuje jen v případě potřeby. Mimo to je i flexibilnější a rychlejší než obdobné systémy pracující na bázi viskózní spojky nebo diferenciálu Torsen®. Řídicí jednotka navíc spolupracuje s elektronickou kontrolou stability ESP a protiprokluzovým systémem. Je třeba zdůraznit, že systém AWD nenahrazuje protiprokluzový systém. Zasahuje v případě rozdílné přilnavosti na nápravách (např. jsou-li přední kola na ledu, zatímco zadní jsou na suchém povrchu, nebo při rozjezdu do strmého svahu). V případě rozdílné přilnavosti na levé a pravé straně zasahuje už systém ESP.
Jak to funguje?
Aktivní pohon všech kol (AWD) pracuje zcela samočinně a nevyžaduje žádný zásah řidiče. V mnoha jízdních situacích je systém pasivní a točivý moment je přenášen pouze na přední kola.
Tato technologie pohonu všech kol zlepšuje trakci prostřednictvím několika strategií:
- Preventivní kontrola: v této fázi se pohon zadních kol připojuje bez ohledu na prokluz. Systém sleduje míru sešlápnutí plynového pedálu. V případě, že řidič požaduje větší výkon, převede systém na zadní kola velkou část točivého momentu, čímž zabrání při akceleraci prokluzu předních kol.
- Kontrola prokluzu: v tomto režimu využívá systém informace od snímačů otáčení kol a podle nich rozhoduje o rozdělení točivého momentu na nápravy. Při zjištění prokluzu předních kol vyšle řídicí jednotka pokyn elektronicky ovládané spojce, která okamžitě zajistí přenos točivého momentu i na zadní kola. Tato strategie se uplatní například v situaci, kdy se přední kola nacházejí na kluzkém povrchu, čímž omezí jejich prokluz a zajistí vozidlu potřebnou trakci. Točivý moment může ovšem řídicí jednotka přerozdělit ve prospěch kol zadní nápravy také při konstantní rychlosti. K tomu může dojít například při aquaplaningu, tedy ztrátě přilnavosti způsobené vjetím vozidla do louže.
- Lepší jízdní vlastnosti při nižších rychlostech: pohon všech kol se uplatňuje také v zájmu zlepšení dynamických vlastností vozidla. V rychlostech od 40 do 105 km/h může přenesení točivého momentu na zadní kola přispět k lepšímu zrychlení i neutrálním jízdním vlastnostem. Právě v těchto situacích se projevuje výhoda elektronicky řízeného pohonu všech kol proti systémům s viskózní spojkou. Ta totiž začne točivý moment na zadní kola přenášet až v okamžiku zjištění rozdílu v otáčení předních a zadních kol.
- Eliminace smyku při průjezdu zatáček v nižších rychlostech: elektronická řídicí jednotka průběžně komunikuje se systémem ESP a získává informace o úhlu natočení volantu. V případě zjištění, že vozidlo zatáčí v malém úhlu, omezí množství točivého momentu na zadních kolech a zabrání tak přetáčivému smyku.